Saturday, August 27, 2011

Lokale Geneugten...?

Wat kan ik ervan zeggen, net een week in India en spuug ik zelf al vreemdgekleurde sappen uit een autoraam naar buiten. Gisterenavond bedacht men dat ik maar eens iets lokaals moest proeven. Dus stopten we voor een onooglijk stalletje. Een stalletje waar ik zelf niet direct iets zou kopen. Waar mensen omheen sliepen, samen met het lokale vee.



Of ik de zoete of bittere variant wilde proeven. Ik besloot de zoete te nemen, waarna de man een 10cm groot blad pakte en er van alles op begon te smeren. Soort witte en rode sausjes, daarna wat kruiden, nog wat andere plantenextracten ofzo, ik weet het ook allemaal niet. Dat blad werd opgevouwen tot een best groot pakketje waar je of een stuk van af kan bijten of volledig in je mond kan stoppen.
Ik deed het laatste (op aandringen vanzelfsprekend van de omstanders) en begon te kauwen. Het is blijkbaar een soort van digestief, wat je door kan slikken, na lang kauwen. En tijdens dat kauwen raakt je mond dus helemaal vol met, tja, speeksel, sap van al die kruiden, van het blad en dat vermengt zich dan. Op zich niet onaardig.

Het blad komt van de Betelplant van de familie van peperachtigen, en het fenomeen staat bekend als betelkauwen.



Maar probeer maar eens vanuit een rijdende auto, over wegen vol gaten, met riksja's naast je, een mooie fluim naar buiten te richten. Ach, het is gelukt.
Volgende stap schijnt een variant met "tabak" te zijn. Ben benieuwd!

No comments:

Post a Comment