Friday, August 26, 2011

Het Is Wat Allemaal...

Met dit tweede berichtje ga ik het blog live brengen. Dus ik moet er maar wat leuks van maken. Het is vrijdagavond, de eerste werkweek zit erop, al gaat hij morgen gewoon door geloof ik met nog wat afspraken en het bekijken van appartementen.

Vandaag waren we vooral op kantoor, wat zich bevindt net achter een grote weg, weggestopt achter een paar grotere kantoren. Die grond schijnt allemaal van 1 puissant rijke familie te zijn, wiens standbeelden dan ook de binnenplaats van ons kantoor opsieren.



Loop ik de binnenplaats uit, dan zitten daar wat mannetjes thee te drinken en televisie te kijken. Het grote nieuws in India is op dit moment de hongerstaking van Anna Hazare, die via deze weg een eind wil maken aan de enorme corruptie van de overheid.
Zo werd me verteld dat een nieuwe Minister van de Spoorwegen na zijn benoeming eerst zorgt dat zijn dorp, stad, gebied ontsloten wordt en nieuwe verbindingen krijgt. Ach, heel India is corrupt... Daarover later een keer meer, als ik er persoonlijk ervaring mee heb.


Op dit moment begeef ik me vooral in de straten van Gurgaon (een voorstad van Delhi). We rijden naar afspraken toe en onderweg toetert de chauffeur zich een weg langs koeien, varkens, fietsers en wandelaars. Gisteren vlogen we op en neer naar Chennai, 3 uurtjes ten zuiden van Delhi aan de oostkust. De stad was net zo chaotisch als hier, het verschil zat hem vooral in de palmbomen en vrolijk pastelgekleurde huizen.

Met de taal wil het nog niet echt vlotten. "Ok", oftewel teek-hai (spreek uit "tikka") hoor ik het meest, dus dat zit er nu wel in. Net zoals "han-ji", wat men zegt als de telefoon wordt opgenomen en zoveel betekent als "ja", maar dan in beleefde vorm....

Nou goed, ik moet er nog even inkomen, in dit schrijven. Nu (het is 21 uur) gaan we nog een hapje eten. Indiaas. Dat spreekt voor zich. Vanmiddag verbeet ik me al even op een rode peper....


No comments:

Post a Comment